Design


Autoban Σχεδιαστές υψηλών ταχυτήτων
Η Seyhan Οzdemir, του επιτυχημένου διδύμου της Τουρκίας, μας εξομολογείται πώς φτάνει κανείς να κατακτήσει τον κόσμο.
Βήμα Deco Μάιος 2011

Oταν η Seyhan Ozdemir γνώρισε τον Sefer Caglar στο Πανεπιστήμιο Mimar Sinan στην Κωνσταντινούπολη, όπου εκείνη σπούδαζε αρχιτεκτονική και εκείνος εσωτερική διακόσμηση, η απόφαση έμοιαζε να έχει ληφθεί από κάποια ανώτερη δύναμη:
Οι δυο τους έμελλε να αναπτύξουν βαθιά φιλία και το ασθενικό – έως τότε – τουρκικό ντιζάιν επρόκειτο να αποκτήσει υπόσταση. Η αρχή έγινε το 2003, όταν έδωσαν στη συνεργασία τους το όνομα Autoban 212.
Οι σελίδες κορυφαίων περιοδικών παγκοσμίως γέμισαν με δημιουργίες τους. Η παρουσία αυτή τους απέφερε διόλου ευκαταφρόνητους τίτλους – «Best Young Designers» (2004, Wallpaper), «Best Newcomer» (2005, Blueprint) − αλλά και μία θέση στη Hot List 2009 του ταξιδιωτικού περιοδικού Conde Nast Traveller για τη διαμόρφωση του μπουτίκ ξενοδοχείου Witt Istanbul Suites. Δικαίως.
Τα πιο μοδάτα καφέ αλλά και τα ευρωπαϊκού αέρα μαγαζιά της Κωνσταντινούπολης, όπως η αλυσίδα House Café και τα πολυκαταστήματα μόδας Vakko, φέρουν την υπογραφή τους και διακοσμούνται με κομμάτια της εταιρείας τους, η οποία το 2007 ένωσε τις δυνάμεις της με τον οίκο επίπλων De la Espada.
Η Seyhan, ως πιο εξωστρεφής και εκφραστική, αναλαμβάνει να εκπροσωπήσει σε αυτήν την κουβέντα μας το επιτυχημένο δίδυμο που κατέκτησε τη Δύση προσθέτοντας άρωμα Ανατολής στη σύγχρονη δημιουργία.
Τι σας ώθησε να παραμείνετε στην Κωνσταντινούπολη και να μη μεταναστεύσετε σε κάποια από τις μητροπόλεις του ντιζάιν;
Αναμφισβήτητα αγαπάμε τις πόλεις όπου χτυπά η καρδιά του ντιζάιν, ιδίως το Λονδίνο, το Παρίσι και τη Νέα Υόρκη. Παρ’ όλα αυτά, όταν είσαι σχεδιαστής, η Κωνσταντινούπολη αποδεικνύεται μια πόλη που είναι σε θέση να προσφέρει γερές δόσεις έμπνευσης καθημερινά. Κάτι απροσδόκητο θα συμβεί, θα ανακαλύψεις κάτι που δεν περίμενες, με φόντο την πλούσια ιστορία της. Η βιομηχανία του ντιζάιν είναι πλέον δραστήρια και ζωηρή και νιώθουμε όλο και πιο έντονη την παρουσία της γύρω μας. Μόνο ένα μειονέκτημα υπάρχει στο να ζεις εδώ: η φρικτή κίνηση!
Ποιο είναι το πιο θελκτικό χαρακτηριστικό της πόλης για εσάς;
Η συνύπαρξη Ανατολής και Δύσης, την οποία προσπαθούμε πάντα να συμπεριλαμβάνουμε στα έργα μας. Είναι υπέροχο το συναίσθημα που πηγάζει από τη γνώση ότι βρίσκεσαι σε ένα σταυροδρόμι όπου συναντώνται διαφορετικές κουλτούρες και θρησκείες, εκεί όπου γεφυρώνονται οι αποστάσεις. Αυτή η σύζευξη είναι πανταχού παρούσα. Στην αρχιτεκτονική, στα ετερόκλητα προάστια της πόλης, στον Βόσπορο… Ανάμεσα σε αυτό το συναρπαστικό χάος υπάρχει πάντα έντονη η αίσθηση του παλιού και του νέου. Και όσο περισσότερο αναπτύσσεται και ενδυναμώνεται η βιομηχανία του ντιζάιν τόσο γίνεται έκδηλη η αντίθεση ανάμεσα σε αυτό που υπήρξε κάποτε και σε αυτό που δημιουργείται σήμερα.
Τα στοιχεία της προσωπικότητάς σας ανακλώνται στα έπιπλα που σχεδιάζετε;
Οι ιδέες μας και τα οράματά μας προκύπτουν ως απόσταγμα των εμπειριών αλλά και του χαρακτήρα μας και, εν τέλει, παίρνουν τη μορφή που δίνουμε στα έπιπλά μας. Π.χ., όταν κάνουμε ένα ταξίδι, συζητάμε για αυτό και κάπως έτσι γεννιέται κάτι νέο. Είμαστε πολύ διαφορετικοί ως προσωπικότητες,  αλλά με την ίδια φιλοσοφία ζωής και κοινή άποψη για το ντιζάιν. Από φοιτητές διαισθανόμασταν ότι κινούμασταν στο ίδιο μήκος κύματος και ότι θα μπορούσαμε να συνεργαστούμε πολύ καλά.
Εγώ αγαπώ τις εκπλήξεις, ενθουσιάζομαι, νιώθω θαυμασμό και σεβασμό για ό,τι με συγκινεί και με υπερβαίνει. Το όραμα του Sefer με κάνει να νιώθω αυτά τα συναισθήματα. Δίνουμε έμφαση σε αυτήν την έκφανση της σχέσης μας, ρίχνουμε ιδέες και εξελίσσουμε ο ένας την πρόταση του άλλου καθ’ όλη τη διάρκεια της διαδικασίας του ντιζάιν.
Πώς θα συνοψίζατε τη φιλοσοφία της εταιρείας σας;
Εστιάζουμε στη διαμόρφωση εσωτερικών χώρων, η διακόσμηση των οποίων γίνεται με κομμάτια που σχεδιάζουμε. Αυτή ήταν από την αρχή η φιλοσοφία μας αν και, εν συνεχεία, τα έπιπλά μας έγιναν περιζήτητα και έτσι δημιουργήσαμε συλλογές για όποιον ενδιαφερόταν να τα αγοράσει.
Οσον αφορά το interior design, το όνομα Autoban έγινε συνώνυμο με τη δημιουργία μιας «σκηνής», μιας ιστορίας που ξεδιπλώνεται σε έναν συγκεκριμένο χώρο, με καθετί που περιλαμβάνεται μέσα σε αυτόν να αποτελεί στοιχείο της.
Μας αρέσει να προσθέτουμε μια συναισθηματική πινελιά, κάτι που ανακαλεί μια παιδική ανάμνηση, μια αίσθηση παιγνιώδους διάθεσης αλλά και μοντερνισμού, όλα μαζί στη συσκευασία του ενός. 
Η αισθητική ευχαρίστηση, η «ομορφιά», πώς μεταφράζεται στις δουλειές σας;
Καθένας έχει τη δική του άποψη για την ομορφιά. Για εμάς είναι σημαντικό ό,τι δημιουργούμε να εκπέμπει αισθητική αρτιότητα με έναν απλό, «αφελή» τρόπο.
Κοιτάζουμε πάντα τα προϊόντα μας με το μάτι του σχεδιαστή, με μια αρχιτεκτονική προοπτική, πιστεύοντας παράλληλα ότι είναι πολύ όμορφο να παρουσιάζεις ένα υλικό στην πιο αγνή του μορφή.
Η διαχρονικότητα του έργου είναι βασικό μέλημά σας;
Θα έλεγα πρωταρχικό. Θέλουμε τα κομμάτια που παράγουμε να συνδυάζουν το κλασικό με το μοντέρνο, διότι δεν πιστεύουμε στις προσωρινές μόδες.
Γι' αυτό δίνουμε μεγάλη βαρύτητα στην επιλογή πολύτιμων υλικών, υψηλής ποιότητας, προκειμένου να διασφαλίσουμε ότι τα προϊόντα μας θα αντέξουν στον χρόνο, ότι θα ζουν και θα γερνούν μαζί με τους ιδιοκτήτες τους.
Πιστεύετε στα πρότυπα;
Ναι, αναμφισβήτητα υπάρχουν πολλοί σχεδιαστές που θαυμάζουμε. Οπως ο Jasper Morrison, ο Poul Henningsen και βέβαια η διαχρονική σχεδιαστική προσέγγιση των Eames.
Ποια είναι η μεγαλύτερη ικανοποίηση που σας έδωσε το επάγγελμά σας;
Το γεγονός ότι μπορούμε να δίνουμε μορφή και ζωή στα οράματά μας. Να «μεταποιούμε» ιδέες, εμπειρίες και αναμνήσεις και να τις μετατρέπουμε σε κάτι που είναι απτό και χρήσιμο στην καθημερινότητα ενός ανθρώπου. Κάθε project, κάθε προϊόν γίνεται συναρπαστικό για αυτούς τους λόγους.
Σας έχει συνεπάρει κάποιο περισσότερο από τα υπόλοιπα;
Κάθε ένα με τον τρόπο του! Παρ’ όλα αυτά, ορισμένα ήταν πιο διασκεδαστικά μόλις ολοκληρώθηκαν, όταν ο κόσμος άρχισε να τα ζει, όταν τα μοιραστήκαμε μαζί του. Τα House Cafés ήταν τα πρώτα μας projects. 
Οι ιδιοκτήτες της αλυσίδας είχαν πολλά κοινά με εμάς, οπότε μπορούσαμε να ανταλλάξουμε απόψεις για το προσδοκώμενο αισθητικό αποτέλεσμα. Το Vakko ήταν επίσης αγαπημένο, δεδομένου ότι πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό εμπορικό όνομα εδώ στην Τουρκία, όπως και το εστιατόριο Muzedechanga.
Εχετε πάρει μαθήματα ζωής μέσα από τη δουλειά σας;
Συνειδητοποιήσαμε ότι είναι σημαντικό να δημιουργείς κάτι διαφορετικό στη ζωή. Το να υιοθετήσεις μια νέα προσέγγιση στο ντιζάιν, το να μπορέσεις να φτιάξεις έναν αλλιώτικο κόσμο και να πάρεις μαζί σου και άλλους είναι κάτι που αξίζει. Εστω και μόνο ως προσπάθεια.
Το πιο σημαντικό, βέβαια, είναι το πάθος. Αν το χάσεις, δεν μπορείς να προχωρήσεις. Πρέπει να κυνηγάς όσα αγαπάς. Και το πιο ζωτικό είναι να καταπιάνεσαι με αυτά που σε κάνουν χαρούμενο. «Μάθε τον εαυτό σου, τι πραγματικά είσαι» είναι η πιο ουσιαστική συμβουλή που μας έχουν δώσει και την ακολουθούμε...  





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails